Wideo w social mediach: trendy i najlepsze praktyki w 2024 roku
1. Unboxing i influencer marketing
Jednym z popularnych trendów w 2024 roku jest tzw. unboxing, czyli „rozpakowywanie”. To rodzaj filmu, który pokazuje proces otwierania nowego produktu, najczęściej kosmetyków, gadżetów lub ubrań. Trend ten jest szczególnie popularny wśród influencerów, którzy w ten sposób realizują swoje współprace z markami, prezentując np. paczki PR-owe, które otrzymali. Wideo produktowe stało się obecnie jednym z bardziej angażujących sposobów prezentacji produktów, zwłaszcza gdy osoba je prezentująca potrafi ciekawie opowiadać i wchodzić w interakcje ze swoimi odbiorcami. Filmy unboxingowe umożliwiają także dokładne obejrzenie produktu i poznanie jego funkcji przed podjęciem decyzji o zakupie, dlatego użytkownicy chętnie je oglądają.
2. Vlogi i krótkie protipy
Vlog, czyli wideoblog, to rodzaj internetowego dziennika prowadzonego w formie filmów wideo. Nie jest to żadna nowość w marketingu wideo, aczkolwiek tego typu filmy wciąż cieszą się sporą popularnością, dlatego warto o nich wspomnieć. W szczególności popularne są krótkie vlogi kulinarne oraz podróżnicze. Vlogi mogą mieć różnorodne formy – mogą być rodzajem opowieści, która ma swój początek i koniec lub mogą być nagrywane „tu i teraz”. Innym popularnym trendem w treściach wideo są tzw. protipy, czyli krótkie poradniki pokazujące szybkie sposoby na wykonanie różnych czynności. Może to być na przykład film pokazujący 5 sposobów na przygotowanie pysznego ciasta truskawkowego lub przedstawiający 3 sposoby, jak zadbać o wzrok latem. Te krótkie poradniki są szczególnie cenione przez widzów ze względu na swoją praktyczność i szybkie przekazywanie kluczowych informacji.
3. Virale i magia parodii
Virale to określenie treści internetowych, które w krótkim czasie zyskują dużą popularność i są szeroko udostępniane przez użytkowników. Viralem może stać się śmieszny dźwięk, fragment popularnego w pop-kulturze filmu lub mem. Ich fenomen polega na tym, że w krótkim czasie potrafią wygenerować bardzo duże zasięgi i interakcje. Skuteczny marketing wirusowy wykorzystuje zabawę językową lub prowokującą grę słów, która utrwala się w umyśle danej grupy społecznej. Wykorzystuje przede wszystkim parodię i szerokorozumiany lol content jako siłę napędzającą popularność danego filmiku.
4. „Gadające głowy” i Q&A z ekspertami
,,Gadające głowy" i Q&A to dwa popularne trendy wideo, które wykorzystują ekspertów do budowania wiarygodności i zaufania wobec marki. Ekspertami mogą być lekarze, prawnicy, księgowi oraz różni specjaliści, którzy dzielą się swoją wiedzą w krótkich filmach. Odpowiadają w nich na najczęstsze pytania, w tym te zadawane przez użytkowników w komentarzach oraz omawiają problemy i zjawiska interesujące potencjalnych klientów marki. Kluczowe jest, aby wypowiedzi ekspertów były zwięzłe, ale jednocześnie treściwe i merytoryczne. Takie filmy nie tylko edukują odbiorców, ale także budują autorytet marki jako źródła rzetelnej informacji.
5. Kulisy pracy, czyli pokazanie co dzieje się za kurtyną…
Większość z nas lubi zajrzeć tam, gdzie na co dzień nie mamy dostępu. Dlatego pokazywanie kulisów pracy firmy może nie tylko zwiększyć zainteresowanie naszą marką, ale także budować jej autentyczność. Dobrą praktyką jest prezentowanie pracowników w trakcie ich codziennych obowiązków oraz pokazywanie miejsc, do których zwykły Kowalski nie ma zwyczajowo dostępu. Mogą to być sale operacyjne, gabinety diagnostyczne, ale również hale produkcyjne czy laboratoria. Pokazywanie kulisów pracy może być inspirujące i edukacyjne zarówno dla obecnych, jak i potencjalnych klientów, którzy chcą lepiej poznać firmę i jej działalność. Dzięki temu firma może również budować reputację jako transparentny i otwarty podmiot, gotowy „odsłonić swoje karty” przed odbiorcami.
O czym warto pamiętać podczas tworzenia treści wideo? Sprawdź naszą checklistę!
- Twórz krótkie, ale treściwe klipy, trwające od 15 sek. do max. 1 min 20 sek.
- Stosuj pionowe formaty i korzystaj z popularnych dźwięków.
- Zadbaj o dobrą jakość obrazu i dźwięku.
- Używaj napisów i chwytliwych miniaturek, aby przyciągnąć uwagę widzów.
- Korzystaj z narzędzi, jakie oferują programy do tworzenia filmów, takie jak np. CapCut.
- Zachęcaj do interakcji, twórz cykle tematyczne, odpowiadaj na pytania użytkowników i sam zapraszaj ich do dyskusji.