Spójny wizerunek marki. Tak sprawisz, że klienci będą Cię rozpoznawać i pamiętać.

Public relations

Duża niebieska hala z żółtym szyldem widoczna z autostrady – IKEA, restauracja „pod żółtymi łukami” z czerwonymi papierowymi podkładkami – McDonald’s, nadgryzione jabłuszko i minimalistyczny design – wiadomo, Apple. Te marki zna każdy. Jest to efekt nie tylko globalnej skali, ale przemyślanej tożsamości i spójności wizerunkowej. To coś więcej niż kolorystyka, proste logo i chwytliwy slogan. To całościowy obraz, który wymienione wyżej marki, od lat przekazują swoim klientom.

Spójny wizerunek marki

Choć nie każda firma może stać się ikoną znaną na całym świecie, zdecydowanie warto zadbać o pozycję i rozpoznawalność na lokalnym rynku. Dowiedz się od czego zacząć, o co zawsze warto dbać i jak wprowadzać zmiany, aby nie działy się one ze szkodą dla Twojej firmy.

Czym jest tożsamość marki?

Tożsamość marki to unikalny zestaw wartości, osobowości i wizerunku, a spójność wizerunkowa polega na konsekwentnym przekazywaniu tej tożsamości we wszystkich punktach styku z klientem. 

Zidentyfikowanie tożsamości własnej marki to kluczowy etap w budowaniu silnej pozycji na rynku. Pozwala ona na spójne komunikowanie wartości i wyróżnienie się wśród konkurencji. Jeśli masz problem z rozpoznaniem tych kluczowych cech budujących Twoją tożsamość, odpowiedz sobie na kilka pytań: 

  • Przypomnij sobie, dlaczego założyłeś firmę i jakie są Twoje długofalowe cele?
  • Jakie wartości są dla Ciebie najważniejsze i jak przekładają się na Twoją działalność?
  • Co wyróżnia Twoją markę na tle konkurencji?
  • Które obszary wymagają poprawy?
  • Jakie są zasady panujące w Twojej firmie?
  • Kim są Twoi klienci? Jakie mają potrzeby i oczekiwania?

Od czego warto zacząć?

Wyobraź sobie markę jako osobę – jeśli za każdym razem, gdy ją spotykasz, jest inaczej ubrana, mówi innym językiem i ma inny nastrój, trudno jest Ci zbudować spójne wyobrażenie o niej i trwałą relację. To samo dotyczy marek. Twoja firma powinna mieć określone wartości, wizję, ale i osobowość: np. profesjonalną, przyjazną lub innowacyjną, a także głos, którym chcesz się komunikować: formalny, towarzyski lub z humorem. Dla uporządkowania tych kwestii warto stworzyć swój własny przewodnik po marce (brandbook), w którym określisz: 

  • logo – symbol Twojej marki,
  • paletę kolorów – wybierz barwy, które będą kojarzyć się z Twoją marką,
  • typografię – konkretne czcionki, które będziesz używać w swoich materiałach,
  • styl wizualny – zdefiniuj ogólny styl graficzny, a najlepiej stwórz layouty materiałów graficznych,
  • ton komunikacji – określ, jakim językiem chcesz się komunikować.

Spójność na wszystkich poziomach

Jak już wskazaliśmy powyżej, spójność wizerunkowa polega na konsekwentnym przekazywaniu tej tożsamości we wszystkich punktach styku z klientem. 

Każdy kontakt z klientem – od rozmowy telefonicznej po post w mediach społecznościowych – powinien być spójny z tożsamością marki. To oznacza używanie tego samego stylu komunikacji. Dotyczy to także treści na stronie internetowej oraz w materiałach marketingowych, takich jak ulotki, reklamy, wizytówki.

Warto inwestować także w regularne szkolenia i warsztaty dotyczące tożsamości dla pracowników. To oni są ambasadorami marki i tylko kiedy rozumieją i identyfikują się z wartościami firmy, przekazują je klientom w sposób autentyczny. 

Kiedy czas na zmiany? 

Zmiany w wizerunku marki powinny być wprowadzane rozważnie i stopniowo. Zanim zdecydujesz się na zmiany, warto, abyś przeprowadził analizę rynku i poznał opinie klientów. Dobrym narzędziem będą ankiety i badania jakościowe, w tym analiza Twoich social mediów. Zmiany wizerunkowe mogą dotyczyć warstwy wizualnej czy komunikacyjnej, ale raczej nie powinny dotykać samej tożsamości marki, czyli jej wartości i wizji działania.

Pamiętaj, aby regularnie weryfikować i aktualizować swój wizerunek, aby dostosować go do zmieniających się warunków rynkowych. Kluczowy będzie tutaj benchmark. Rozejrzyj się wokół siebie i zbadaj rynek: Jakie marki są Twoimi głównymi konkurentami? Czym się wyróżniają? Jakie są aktualne trendy na rynku? Jakie Ty widzisz w tych trendach szanse i zagrożenia? Podłap te, które wydają się mieć rację bytu, testuj nowe rozwiązania, ale ewolucyjnie, nie rewolucyjnie, aby zachować spójność z dotychczasowym wizerunkiem Twojej firmy. 

W ślad za modyfikacjami tożsamości, wprowadź zmiany w języku komunikacji i identyfikacji wizualnej. Wprowadzając zmiany, pamiętaj o zachowaniu spójności z dotychczasowym wizerunkiem i tożsamością.

Korzyści ze spójnego wizerunku

Prowadzenie i utrzymanie spójnego wizerunku marki to długofalowy sukces, ale i inwestycja. Dzięki konsekwentnemu przekazywaniu wartości i spójnej komunikacji, zbudujesz silną markę. Pamiętaj, że spójna marka wyróżnia się na tle konkurencji i jest łatwiej zapamiętywana. To prosty sposób na wzmocnienie Twojej pozycji na rynku. Konsekwentnym przekazem zbudujesz zaufanie klientów, co jest istotne o tyle, że Klienci chętniej wracają do marek, które znają i lubią.

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak stworzyć spójny wizerunek dla Twojej marki? Skontaktuj się z nami! Porozmawiajmy o tym przy dobrej kawie.
Autor:
Lucyna Siwek
Autor
Lucyna Siwek

Specjalistka Public Relations