Spójny wizerunek marki. Tak sprawisz, że klienci będą Cię rozpoznawać i pamiętać.

Choć nie każda firma może stać się ikoną znaną na całym świecie, zdecydowanie warto zadbać o pozycję i rozpoznawalność na lokalnym rynku. Dowiedz się od czego zacząć, o co zawsze warto dbać i jak wprowadzać zmiany, aby nie działy się one ze szkodą dla Twojej firmy.
Czym jest tożsamość marki?
Tożsamość marki to unikalny zestaw wartości, osobowości i wizerunku, a spójność wizerunkowa polega na konsekwentnym przekazywaniu tej tożsamości we wszystkich punktach styku z klientem.
Zidentyfikowanie tożsamości własnej marki to kluczowy etap w budowaniu silnej pozycji na rynku. Pozwala ona na spójne komunikowanie wartości i wyróżnienie się wśród konkurencji. Jeśli masz problem z rozpoznaniem tych kluczowych cech budujących Twoją tożsamość, odpowiedz sobie na kilka pytań:
- Przypomnij sobie, dlaczego założyłeś firmę i jakie są Twoje długofalowe cele?
- Jakie wartości są dla Ciebie najważniejsze i jak przekładają się na Twoją działalność?
- Co wyróżnia Twoją markę na tle konkurencji?
- Które obszary wymagają poprawy?
- Jakie są zasady panujące w Twojej firmie?
- Kim są Twoi klienci? Jakie mają potrzeby i oczekiwania?
Od czego warto zacząć?
Wyobraź sobie markę jako osobę – jeśli za każdym razem, gdy ją spotykasz, jest inaczej ubrana, mówi innym językiem i ma inny nastrój, trudno jest Ci zbudować spójne wyobrażenie o niej i trwałą relację. To samo dotyczy marek. Twoja firma powinna mieć określone wartości, wizję, ale i osobowość: np. profesjonalną, przyjazną lub innowacyjną, a także głos, którym chcesz się komunikować: formalny, towarzyski lub z humorem. Dla uporządkowania tych kwestii warto stworzyć swój własny przewodnik po marce (brandbook), w którym określisz:
- logo – symbol Twojej marki,
- paletę kolorów – wybierz barwy, które będą kojarzyć się z Twoją marką,
- typografię – konkretne czcionki, które będziesz używać w swoich materiałach,
- styl wizualny – zdefiniuj ogólny styl graficzny, a najlepiej stwórz layouty materiałów graficznych,
- ton komunikacji – określ, jakim językiem chcesz się komunikować.
Spójność na wszystkich poziomach
Jak już wskazaliśmy powyżej, spójność wizerunkowa polega na konsekwentnym przekazywaniu tej tożsamości we wszystkich punktach styku z klientem.
Każdy kontakt z klientem – od rozmowy telefonicznej po post w mediach społecznościowych – powinien być spójny z tożsamością marki. To oznacza używanie tego samego stylu komunikacji. Dotyczy to także treści na stronie internetowej oraz w materiałach marketingowych, takich jak ulotki, reklamy, wizytówki.
Warto inwestować także w regularne szkolenia i warsztaty dotyczące tożsamości dla pracowników. To oni są ambasadorami marki i tylko kiedy rozumieją i identyfikują się z wartościami firmy, przekazują je klientom w sposób autentyczny.
Kiedy czas na zmiany?
Zmiany w wizerunku marki powinny być wprowadzane rozważnie i stopniowo. Zanim zdecydujesz się na zmiany, warto, abyś przeprowadził analizę rynku i poznał opinie klientów. Dobrym narzędziem będą ankiety i badania jakościowe, w tym analiza Twoich social mediów. Zmiany wizerunkowe mogą dotyczyć warstwy wizualnej czy komunikacyjnej, ale raczej nie powinny dotykać samej tożsamości marki, czyli jej wartości i wizji działania.
Pamiętaj, aby regularnie weryfikować i aktualizować swój wizerunek, aby dostosować go do zmieniających się warunków rynkowych. Kluczowy będzie tutaj benchmark. Rozejrzyj się wokół siebie i zbadaj rynek: Jakie marki są Twoimi głównymi konkurentami? Czym się wyróżniają? Jakie są aktualne trendy na rynku? Jakie Ty widzisz w tych trendach szanse i zagrożenia? Podłap te, które wydają się mieć rację bytu, testuj nowe rozwiązania, ale ewolucyjnie, nie rewolucyjnie, aby zachować spójność z dotychczasowym wizerunkiem Twojej firmy.
W ślad za modyfikacjami tożsamości, wprowadź zmiany w języku komunikacji i identyfikacji wizualnej. Wprowadzając zmiany, pamiętaj o zachowaniu spójności z dotychczasowym wizerunkiem i tożsamością.
Korzyści ze spójnego wizerunku
Prowadzenie i utrzymanie spójnego wizerunku marki to długofalowy sukces, ale i inwestycja. Dzięki konsekwentnemu przekazywaniu wartości i spójnej komunikacji, zbudujesz silną markę. Pamiętaj, że spójna marka wyróżnia się na tle konkurencji i jest łatwiej zapamiętywana. To prosty sposób na wzmocnienie Twojej pozycji na rynku. Konsekwentnym przekazem zbudujesz zaufanie klientów, co jest istotne o tyle, że Klienci chętniej wracają do marek, które znają i lubią.