Blog - Intro PR
relacje z mediami

Dzielimy się wiedzą i doświadczeniem

Personal branding, czyli budowanie marki osobistej

Czy personal branding jest zarezerwowany wyłącznie dla polityków, celebrytów, zawodowych sportowców oraz innych ważnych osobistości? Nic bardziej mylnego. Tak naprawdę każdy, kto prowadzi własny biznes lub dopiero zamierza go założyć, powinien pomyśleć o budowaniu i rozwijaniu marki osobistej. Bo to może okazać się najlepszym narzędziem marketingowym.

Personal Branding - handwritten text in a notebook on a desk - 3d render illustration.

Personal branding – z czym się to je?

Mówi się, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. O swój pozytywny wizerunek trzeba jednak dbać nieustannie. Ma to przełożenie nie tylko na relacje osobiste, ale również na życie zawodowe. Personal branding to nic innego jak budowanie własnej marki, poprzez zarządzanie swoim wizerunkiem. Oczywiście niczego nie można tutaj robić na „chybił-trafił”, ponieważ wszystkie działania muszą być przemyślane i w pełni świadome.

Najwięcej o budowaniu marki osobistej mówi się w odniesieniu do osób, które działają w branży rozrywkowej i w polityce. To zrozumiałe, ponieważ w tym wypadku kształtowanie wizerunku jest bardzo istotnym i wręcz koniecznym elementem promocji medialnej. Personal branding dotyczy jednak każdego, kto dąży do rozwoju siebie i swojego biznesu. Rozpoznawalność osobistej marki zapewnia mocną pozycję na rynku. A wtedy drzwi z tabliczką „sukces” są już dosłownie na wyciągnięcie ręki!

Po co mi personal branding?

Dobrze zbudowana marka osobista to Twój najcenniejszy kapitał. To, czym aktualnie zajmujesz się w życiu i jaki prowadzisz biznes, może się zmieniać. Najważniejszy w tym wszystkim jest fakt, w jaki sposób komunikujesz się z otoczeniem i jakie pozostawiasz po sobie wrażenie. Jaki jest Twój wizerunek w oczach innych? Czy jesteś postrzegany jako człowiek rzetelny? Czy jesteś w stanie budzić zaufanie? Pamiętaj, że „jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Dlatego, jeśli krążąca o Tobie opinia będzie pozytywna, jeśli Twoja osoba będzie kojarzona z jakością, również te same cechy przypisywane będą Twojej firmie, niezależnie od tego, jaką reprezentujesz branżę.

„Marka osobista to to, co mówią o Tobie inni, gdy wychodzisz z pokoju” – powiedział Jeff Bezos, założyciel Amazona. I właśnie o to chodzi w personal brandingu. Bo Twoja marka opiera się na tym, w jaki sposób postrzegają Cię inni. Jeśli masz wokół siebie wielu ludzi, którzy w każdej chwili są w stanie wystawić Ci pozytywne (i prawdziwe!) rekomendacje – oznacza to, że Twoja osobista marka ma się całkiem dobrze. Gorzej, gdy Twoja samoocena rozmija się z rzeczywistością... Każdy ma jakąś reputację. Jednak tylko nieliczni świadomie nią zarządzają.  

Jak rozpocząć budowanie osobistej marki?

Ludzie sukcesu to osoby znane ze swoich pasji, dokonań czy wiedzy. Kojarzą się z określonymi wartościami, są wiarygodnymi autorytetami i realizują własny pomysł na siebie. Czyli właściwie budują swoją osobistą markę. Oto kilka wskazówek, jak zacząć pracę nad personal brandingiem:

  1. Zrób research na swój temat w Internecie oraz zasięgnij rzetelnych opinii o sobie wśród rodziny, znajomych i Twoich partnerów biznesowych.
  2. Odpowiedz sobie na pytanie: kim jesteś i do czego potrzebujesz osobistej marki?
  3. Określ swoje wady i zalety, pomyśl o tym, co wyróżnia oferowaną przez Ciebie usługę lub produkt.
  4. Wybierz miejsca, w których chcesz budować osobistą markę, np. YouTube, blog lub profile społecznościowe.
  5. Bądź aktywny i regularnie dziel się swoją wiedzą!
  6. Jeśli chcesz działać w kilku miejscach naraz, pamiętaj o spójności przekazu.
  7. Nawiązuj kontakty z ludźmi z branży – ucz się, komentuj, dyskutuj!

Stworzenie i pielęgnowanie silnej marki osobistej nie jest łatwym zadaniem. Warto jednak zaangażować się w personal branding, ponieważ to bezpośrednio przełoży się na zwiększenie prestiżu i wartości Twojej firmy. Pamiętaj, że silna marka jest przede wszystkim autentyczna. Dlatego warto działać konsekwentnie i być sobą – bo tylko wtedy staniesz się wiarygodny dla odbiorców.


AUTOR ARTYKUŁU:

Jakub Pochwyt

specjalista public relations, Kierownik Marketingu i PR w agencji INTRO PR