Marketing i PR w małej i średniej firmie: co warto wiedzieć?

Public relations Szkolenia Content marketing Social media

Każdy przedsiębiorca – niezależnie od wielkości firmy i branży, w której działa – z pewnością zadaje sobie pytanie: „Co zrobić, kiedy mam mało klientów?”. Obecnie dostępne są różnorodne kanały promocji. Warto jest znać dostępne narzędzia i środki promocji dla firm! Zacznijmy więc od początku…

Czym jest marketing, a czym PR?

Marketing i public relations (PR) są zależnymi od siebie obszarami komunikacji, które są niezbędne do osiągnięcia sukcesu firmy. Pojęcia te często są mylone, a nawet używane jako tożsame. Warto zapamiętać, że marketing i PR łączą relacje. Tyle, że w marketingu jest to relacja z odbiorcą, której celem jest zaspokojenie jego potrzeb, gdzie odbiorca podejmuje decyzje zakupowe na podstawie atrakcyjnej ceny, cech produktu lub usługi.

Z kolei PR to relacja z odbiorcą oparta na zaufaniu, w której odbiorca kieruje się pozytywnymi odczuciami na temat samej firmy, produktu czy usługi. PR odnosi się więc do ogólnej działalności firmy, gdyż wszystkie decyzje w niej podejmowane i sposób komunikacji z otoczeniem mają wpływ na jej odbiór. Więcej na ten temat piszemy w artykule pt. „Marketing i PR – to nie to samo?” 

 

Boom na online!

Na przestrzeni lat zauważalny jest intensywny rozwój narzędzi marketingowych i PR. Związane jest to z rozwojem samego internetu, ale i świata mediów społecznościowych. Wzrost zainteresowania tym, co dzieje się online, wywołała też pandemia koronawirusa. Niemal z dnia na dzień byliśmy zmuszeni co przeniesienia naszego życia i biznesu do świata wirtualnego. Popularne stały się zdalne nauczanie i praca, zakupy online, załatwianie spraw urzędowych. Czas ten pokazał, że sam internet jest źródłem nieograniczonych możliwości, którego najmocniejsze ogniwo stanowią social media.

Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter i TikTok – to obecnie najbardziej popularne platformy społecznościowe. Ich forma i możliwości biznesowe nieustannie się zmieniają, w szczególności jeśli chodzi o Facebooka – niewątpliwego lidera względem pozostałych platform social media. Jeżeli jesteś na etapie budowania pozycji swojej firmy w internecie, koniecznie powinieneś zacząć właśnie od firmowej strony Facebook! Platforma ta umożliwia publikowanie postów, takich jak zdjęcia, filmy, ankiety czy tworzenie spontanicznych relacji i rolek. To doskonałe miejsce dla formalnej i nieformalnej komunikacji Twojej firmy!

 

Jakie narzędzia promocji wybrać?

Trzeba jednak pamiętać, że jedynie wielokanałowa i regularna komunikacja może przynieść nam najlepsze efekty. Oprócz Facebooka, warto przyjrzeć się Instagramowi, gdzie możemy „opowiadać” o naszej firmie za pomocą obrazów i filmów. LinkedIn sprawdzi się, gdy chcemy budować wizerunek mocno biznesowy i komunikować się z odbiorcą biznesowym.  

Nie powinniśmy też omijać TikToka! Platforma przeżywa teraz intensywny rozwój i za naprawdę niewielkie budżety, możemy osiągnąć naprawdę bardzo wiele. TikTok to miejsce, gdzie tworzymy kreatywne treści wideo. Kreatywne nie oznacza, że tylko śmieszne i nic nie wnoszące! Nie brakuje tu również treści eksperckich i takich, które pokazują marki z nieformalnej strony. W tym miejscu zachęcamy do obserwowania naszego konta TikTok!

Oprócz kanałów social media, warto również posiadać responsywną (czyli dostosowaną do ruchu mobilnego) stronę internetową z wartościowymi treściami i stale aktualizowaną. Sprawdza się tu doskonale blog, na którym publikujemy ciekawostki, aktualności i inne newsy z działalności naszej firmy i branży. Wciąż ważne są wydarzenia specjalne, m.in. dni otwarte, webinary czy targi branżowe. To oczywiście tylko wybrane, ale i najważniejsze narzędzia promocji dla firm.

 

Ale ile to kosztuje?

Trzeba sobie otwarcie powiedzieć, że działania marketingowe i PR w tylu kanałach to duża inwestycja czasu i pracy. Ważna jest znajomość tych narzędzi, które dynamicznie się zmieniają. Stąd dobrym rozwiązaniem jest zlecenie tych działań wyspecjalizowanym agencjom lub zatrudnienie pracownika z wysokimi kompetencjami marketingowymi. Obydwa rozwiązania wiążą się z kosztami stałymi. My mamy na to trzecie wyjście: szkolenie w naszej Akademii INTRO PR!

Szkolenie pt. Marketing i PR w małej i średniej firmie to kompleksowy kurs z narzędzi marketingowych i PR dla Twojej firmy. Poznasz aktualne trendy na wyróżniającą się komunikację marketingową oraz zdobędziesz wiedzę i umiejętności praktyczne prowadzenia działań promocyjnych na własną rękę. Z naszego szkolenia wyjdziesz z gotową strategią promocji Twojej firmy oraz z głową pełną pomysłów i inspiracji!


 

AUTORZY ARTYKUŁU:

Adam Misa

Doradca Marketingu i PR, właściciel agencji INTRO PR

 

Oliwia Szymkiewicz

Asystentka Biura INTRO PR, studentka content marketingu WSB