Marketing i PR w małej i średniej firmie: co warto wiedzieć?
Czym jest marketing, a czym PR?
Marketing i public relations (PR) są zależnymi od siebie obszarami komunikacji, które są niezbędne do osiągnięcia sukcesu firmy. Pojęcia te często są mylone, a nawet używane jako tożsame. Warto zapamiętać, że marketing i PR łączą relacje. Tyle, że w marketingu jest to relacja z odbiorcą, której celem jest zaspokojenie jego potrzeb, gdzie odbiorca podejmuje decyzje zakupowe na podstawie atrakcyjnej ceny, cech produktu lub usługi.
Z kolei PR to relacja z odbiorcą oparta na zaufaniu, w której odbiorca kieruje się pozytywnymi odczuciami na temat samej firmy, produktu czy usługi. PR odnosi się więc do ogólnej działalności firmy, gdyż wszystkie decyzje w niej podejmowane i sposób komunikacji z otoczeniem mają wpływ na jej odbiór. Więcej na ten temat piszemy w artykule pt. „Marketing i PR – to nie to samo?”
Boom na online!
Na przestrzeni lat zauważalny jest intensywny rozwój narzędzi marketingowych i PR. Związane jest to z rozwojem samego internetu, ale i świata mediów społecznościowych. Wzrost zainteresowania tym, co dzieje się online, wywołała też pandemia koronawirusa. Niemal z dnia na dzień byliśmy zmuszeni co przeniesienia naszego życia i biznesu do świata wirtualnego. Popularne stały się zdalne nauczanie i praca, zakupy online, załatwianie spraw urzędowych. Czas ten pokazał, że sam internet jest źródłem nieograniczonych możliwości, którego najmocniejsze ogniwo stanowią social media.
Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter i TikTok – to obecnie najbardziej popularne platformy społecznościowe. Ich forma i możliwości biznesowe nieustannie się zmieniają, w szczególności jeśli chodzi o Facebooka – niewątpliwego lidera względem pozostałych platform social media. Jeżeli jesteś na etapie budowania pozycji swojej firmy w internecie, koniecznie powinieneś zacząć właśnie od firmowej strony Facebook! Platforma ta umożliwia publikowanie postów, takich jak zdjęcia, filmy, ankiety czy tworzenie spontanicznych relacji i rolek. To doskonałe miejsce dla formalnej i nieformalnej komunikacji Twojej firmy!
Jakie narzędzia promocji wybrać?
Trzeba jednak pamiętać, że jedynie wielokanałowa i regularna komunikacja może przynieść nam najlepsze efekty. Oprócz Facebooka, warto przyjrzeć się Instagramowi, gdzie możemy „opowiadać” o naszej firmie za pomocą obrazów i filmów. LinkedIn sprawdzi się, gdy chcemy budować wizerunek mocno biznesowy i komunikować się z odbiorcą biznesowym.
Nie powinniśmy też omijać TikToka! Platforma przeżywa teraz intensywny rozwój i za naprawdę niewielkie budżety, możemy osiągnąć naprawdę bardzo wiele. TikTok to miejsce, gdzie tworzymy kreatywne treści wideo. Kreatywne nie oznacza, że tylko śmieszne i nic nie wnoszące! Nie brakuje tu również treści eksperckich i takich, które pokazują marki z nieformalnej strony. W tym miejscu zachęcamy do obserwowania naszego konta TikTok!
Oprócz kanałów social media, warto również posiadać responsywną (czyli dostosowaną do ruchu mobilnego) stronę internetową z wartościowymi treściami i stale aktualizowaną. Sprawdza się tu doskonale blog, na którym publikujemy ciekawostki, aktualności i inne newsy z działalności naszej firmy i branży. Wciąż ważne są wydarzenia specjalne, m.in. dni otwarte, webinary czy targi branżowe. To oczywiście tylko wybrane, ale i najważniejsze narzędzia promocji dla firm.
Ale ile to kosztuje?
Trzeba sobie otwarcie powiedzieć, że działania marketingowe i PR w tylu kanałach to duża inwestycja czasu i pracy. Ważna jest znajomość tych narzędzi, które dynamicznie się zmieniają. Stąd dobrym rozwiązaniem jest zlecenie tych działań wyspecjalizowanym agencjom lub zatrudnienie pracownika z wysokimi kompetencjami marketingowymi. Obydwa rozwiązania wiążą się z kosztami stałymi. My mamy na to trzecie wyjście: szkolenie w naszej Akademii INTRO PR!
Szkolenie pt. Marketing i PR w małej i średniej firmie to kompleksowy kurs z narzędzi marketingowych i PR dla Twojej firmy. Poznasz aktualne trendy na wyróżniającą się komunikację marketingową oraz zdobędziesz wiedzę i umiejętności praktyczne prowadzenia działań promocyjnych na własną rękę. Z naszego szkolenia wyjdziesz z gotową strategią promocji Twojej firmy oraz z głową pełną pomysłów i inspiracji!
AUTORZY ARTYKUŁU:
Adam Misa
Doradca Marketingu i PR, właściciel agencji INTRO PR
Oliwia Szymkiewicz
Asystentka Biura INTRO PR, studentka content marketingu WSB