Kluczowe strategie prowadzenia kont firmowych na Facebooku i Instagramie
Biznesowe social media – jak zacząć?
Brak spójnej strategii, niskie zaangażowanie, duża konkurencyjność w branży – to tylko jedne z wielu bolączek, jakie firmy mogą napotkać podczas zarządzania kanałami social media. Dlatego przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań w mediach społecznościowych, warto przeanalizować swoje cele biznesowe, czyli to co chcesz osiągnąć jako firma, dzięki obecności w social mediach. Przykładowo, celem biznesowym może być zwiększenie świadomości marki, generowanie nowych leadów sprzedażowych czy budowanie zaufania i relacji z klientami. Dopiero na podstawie uświadomionych celów biznesowych, uda Ci się stworzyć spójną strategię, która powinna określać grupy odbiorców, precyzować ton komunikacji (np. luźny lub oficjalny) oraz uwzględniać ilość postów, ich linie tematyczne wraz z całą oprawą wizualną, oczywiście zgodną z identyfikacją wizualną marki.
Kim są odbiorcy mojej marki?
Gdy już znasz swoje cele biznesowe, warto zadać sobie pytania: kto jest moim odbiorcą oraz jakie ma potrzeby, preferencje i zainteresowania? Dopasowanie treści do grupy docelowej pomoże Ci dopasować język komunikacji. Na tej podstawie będziesz mógł również wybrać najlepszy kanał komunikacji dla Twojej marki. Pamiętaj, że różne platformy społecznościowe przyciągają inne pokolenia użytkowników i oferują różne funkcje. Przykładowo, Facebook jest najpopularniejszy wśród osób w wieku od 18-55 lat (Polska). Natomiast Instagram wiedzie prym wśród młodszych użytkowników, mniej więcej w wieku od 18-35 lat (Polska). Warto jednak pamiętać, że granice wiekowe użytkowników social mediów są umowne i podlegają ciągłym zmianom. Przykładowo, w 2024 r. na Facebooku obecnych jest ok. 7,2% użytkowników w wieku powyżej 65 lat (Polska).
5 Skutecznych strategii prowadzenia Facebooka i Instagrama
1. Stosuj regularne, spójne działania i planuj posty.
Warto zacząć od stworzenia tzw. harmonogramu publikacji wpisów, w którym należy uwzględnić zarówno ustalone wcześniej linie tematyczne, ilość postów przypisanych do danej linii oraz godziny publikacji, które możesz dostosować na podstawie np. analizy ruchu na profilu. Nie ma uniwersalnej recepty na idealny czas publikowania na social mediach, jednak pamiętaj, aby nie publikować treści tylko w jednej porze dnia. Kluczem do sukcesu jest analiza, testowanie i optymalizacja, aby odkryć, co działa najlepiej dla Twojej marki i grupy docelowej.
2. Znaj „tone of voice” Twojej marki i buduj relacje z odbiorcami.
Spójny głos i styl komunikacji odzwierciedlają ,,osobowość’’ Twojej marki, co pozwoli Ci budować jej autentyczność i nawiązywać silniejsze relacje z odbiorcami. Przykładowo, jeżeli jesteś właścicielem klubu sportowego, dobrze, aby głos i styl Twojej marki był motywujący i inspirujący. Natomiast jeśli prowadzisz centrum psychoterapii, dobrze, aby Twoja komunikacja miała ton opiekuńczy, wspierający. Aby to osiągnąć możesz w tworzonych treściach wykorzystywać różne środki stylistyczne, ale i wizualne.
Innym aspektem jest stosowanie komunikacji „per Ty”. Zwracanie się do odbiorców w drugiej osobie tworzy poczucie wspólnoty i przynależności do grupy, co zwiększa zaangażowanie i lojalność wobec marki. Dobrą praktyką jest np. zadawanie otwartych pytań, które pozwolą skrócić dystans między Twoją marką, a jej odbiorcami. Pytania możesz zadawać na początku lub na końcu wpisu.
3. Content is the king! Publikuj ciekawe i wartościowe treści.
Nie sztuką jest stworzyć wpis o samym produkcie lub usłudze. Sztuką jest natomiast ulokować Twój produkt lub usługę w takim kontekście oraz sytuacji, aby zwrócił uwagę użytkowników na tyle, że zechcą wejść w interakcje z Twoją marką, a nawet zostaną z Tobą na dłużej. Twórz wartościowe wpisy, które będą przydatne dla Twojej grupy docelowej – mogą być to nowinki branżowe, porady, inspiracje. Dobrą praktyką jest wskazywanie na tzw. bóle Twojego potencjalnego Klienta i podawanie gotowych rozwiązań problemu. Dzięki temu Ty budujesz swój wizerunek eksperta w branży, a Twoi odbiorcy dostają od Ciebie gotowe rozwiązania.
Inną dobrą praktyką, którą możesz wykorzystać na Facebooku lub Instagramie będzie również pokazywanie kulis pracy Twojej firmy. Z założenia ludzie lubią oglądać innych ludzi, dlatego z zainteresowaniem zajrzą wszędzie tam, gdzie na co dzień nie mają dostępu, tym bardziej jeśli prowadzisz profil szpitala i dane będzie im „podglądnąć” lekarza na bloku operacyjnym.
4. Zadbaj o to, jak ,,podajesz” swoje treści.
W tym przypadku wygląd ma znaczenie, a odbiorcy będą chętniej reagować na atrakcyjne wizualnie treści niż na te, które nie są graficznie dopracowane. Dlatego zadbaj o estetyczną i profesjonalną oprawę wizualną, czyli profesjonalne zdjęcia i szablony grafik w social mediach, zgodne z identyfikacją wizualną marki. Pamiętaj także o byciu elastycznym i eksperymentowaniu z różnymi podejściami oraz formatami. Publikuj nie tylko same zdjęcia, ale i posty wideo, artykuły blogowe. Korzystaj również z narzędzi Facebooka i Instagrama, które umożliwiają publikację np. postów karuzelowych, edycję rolek, publikowanie angażujących relacji z „tu i teraz”.
Dobrą praktyką jest publikowanie tzw. infografik (Facebook) lub postów karuzelowych (Instagram), które pozwalają przedstawić złożone treści np. dane statystyczne w przystępny i łatwy do zapamiętania sposób. Niewątpliwym „must have” są także rolki, które generują wysokie zasięgi na obu platformach. Rolki to krótkie i angażujące filmiki wideo, które trwają maksymalnie 1 min, co czyni je idealnymi materiałami do ,,szybkiej konsumpcji”. Dodatkowo obie platformy udostępniają własny edytor, za pomocą którego można taką rolkę zmontować i dodać odpowiedni dźwięk.
5. Korzystaj z narzędzi analitycznych oraz funkcji reklamowych.
Analizuj parametry, takie jak zasięg i zaangażowanie (reakcje, polubienia, komentarze, udostępnienia). Na tej podstawie określisz, które treści generują najlepsze wyniki. Możesz w tym celu wykorzystać narzędzia Mety, takie jak Meta Business Suite lub skorzystać z zewnętrznych narzędzi analitycznych.
Oprócz tego, pamiętaj o wsparciu reklam na Facebooku i Instagramie. Wykorzystuj funkcje targetowania, przemyśl strategię reklamową, zdefiniuj cele kampanii i ustal budżet reklamowy. Facebook i Instagram oferują zaawansowane opcje targetowania reklam, które pozwalają markom dotrzeć do osób o określonych zainteresowaniach, cechach demograficznych i zrachowaniach online. Dzięki temu reklamy są wyświetlane tylko tym użytkownikom, którzy z największym prawdopodobieństwem będą nimi zainteresowani, co zwiększa ich skuteczność i zwrot z inwestycji (ROI).
Zadbaj o pozytywny wizerunek swojej marki w social mediach z INTRO PR
W INTRO PR wiemy, że w dzisiejszym świecie komunikacji, media społecznościowe są kluczowym narzędziem do osiągania sukcesów biznesowych. Dlatego oferujemy kompleksowe rozwiązania w zakresie prowadzenia social mediów, które nie tylko zwiększą widoczność Twojej marki, ale także zaangażują Twoją społeczność i wygenerują realne wyniki.