Jak zaplanować budżet marketingowy na 2023 rok?
Najważniejszą kwestią na etapie planowania budżetu jest kwota, jaką chcemy przeznaczyć na działania marketingowe w firmie. Powinniśmy pamiętać, że z reguły większy rynek oznacza również większe inwestycje w marketing. Dlatego plan budżetu marketingowego – niezależnie od jego wielkości, branży czy też planowanych działań – powinien obejmować działania marketingowe oraz wydatki na te działania, najlepiej z podziałem miesięcznym lub kwartalnym kosztów. Taka konstrukcja planu pozwala nam łatwo kontrolować jego realizację nie tylko pod kątem merytorycznym, ale i finansowym.
Od wielu lat działania marketingowe skupiają się przede wszystkim na internecie. Digital marketing, czyli marketing cyfrowy, ułatwia nam szybkie dotarcie do odbiorcy i generuje niższe koszty dotarcia, stąd obserwujemy ciągły dynamiczny rozwój marketingu online. Przyśpieszyła go niewątpliwie pandemia koronawirusa, kiedy to nagle cała komunikacja przeniosła się do świata internetu. Rozwój kanałów digitalowych to głównie nowości, które wprowadzane są sukcesywnie, szczególnie w platformach social media. Media społecznościowe stwarzają ogromne możliwości dla każdej firmy, niezależnie od jej wielkości czy branży, w której działa.
Content is the king!
W internecie znajdziemy mnóstwo treści i aby wśród nich wyróżnić się, musimy generować naprawdę wartościowe przekazy. I dlatego od kilku lat słyszymy hasło „Content is the king!”, czyli treści królują! Marketing treści dziś skupia się na wartościowych materiałach: tekstowych, graficznych i wideo, które udostępniamy, aby zainteresować naszą grupę docelową. Budują one określony wizerunek firmy oraz doprowadzają nas do zamierzonego celu, jakim najczęściej jest sprzedaż.
Internet to kopalnia różnych informacji, dlatego im bardziej wartościowe treści tworzymy, tym lepsze efekty osiągamy. Co istotne, nie wymaga to dużych nakładów finansowych, ale wymaga sporo uwagi i cierpliwości. Bo treści powinny być publikowane regularnie i w różnych kanałach. W 2023 roku z pewnością warto zwrócić uwagę na:
- treści firmowej strony internetowej – czy są napisane językiem korzyści dla naszego potencjalnego klienta i budują właściwy wizerunek naszej firmy, a nie są tylko laurką dla nas,
- regularne prowadzenie social mediów – czyli kont firmowych na Facebooku, Instagramie, LinkedIn czy TikToku, na których treści powinny pojawiać się co najmniej kilka razy w miesiącu,
- wideomarketing – związany nie tylko z filmami promocyjnymi czy produktowymi, ale również ze sferą social mediów i nie tylko z TikTokiem, lecz także z zyskującymi coraz większą popularność relacjami i rolkami.
Gdzie publikować treści?
Zanim będziemy optymalizować kosztowo działania marketingowe, zdecydujmy: gdzie będziemy publikować tworzone treści? Warto przeanalizować naszą konkurencję i szerzej – branżę, w której działamy. Sprawdźmy, gdzie obecne są firmy podobne do naszej, co publikują i z jaką częstotliwością. Na pewno warto postawić na social media, które z roku na rok zyskują na popularności. Facebook, Instagram, LinkedIn czy TikTok umożliwiają nam bliższy kontakt z potencjalnymi klientami i stanowią przestrzeń dla różnorodnych możliwości promocyjnych.
Facebook umożliwia nam pokazanie firmy od strony biznesowej, ale i „od środka”. Podobnie Instagram, który pozwala na tworzenie contentu za pomocą zdjęć, relacji i tzw. rolek. Na LinkedIn tworzymy zaś biznesowy wizerunek, a wykorzystując duży potencjał TikToka możemy w zabawny i luźny sposób opowiadać o firmie i jej ofercie za pośrednictwem krótkich i dynamicznych filmików. Natomiast You Tube to miejsce dystrybucji treści wideo, świetna platforma do wideobloga.
Content marketing a SEO
Wysoka jakość treści oraz ich pozycjonowanie są ważnym czynnikiem wpływającym na widoczność w wyszukiwarce Google. SEO, czyli pozycjonowanie organiczne, głównie opiera się na wartościowych treściach, które zawierają słowa kluczowe ważne w naszej branży. Uwzględnienie ich w artykułach blogowych, we wpisach publikowanych na platformach social media oraz w treściach samej firmowej strony www to klucz do sukcesu i wysokiej pozycji w Google.
Nie musisz wszystkiego robić sama/sam!
Wszelkie działania związane z marketingiem treści możemy podejmować samodzielnie lub powierzyć je firmie zewnętrznej. Jeśli postawimy na samodzielne tworzenie treści, to musimy pamiętać, że śledzenie aktualnych trendów i produkcja contentu zabiera sporo czasu. Jeśli zaś zdecydujemy się na outsourcing, to być może inwestycja w content marketing okaże się droższa, ale będzie też bardziej skuteczna. Bo zewnętrzna agencja patrzy na naszą firmę obiektywnie, z tzw. planu helikoptera i widzi rzeczywiście to, co nas wyróżnia. Dzięki takiemu podejściu może tworzyć rzeczywiście wyróżniające nas treści, a ponadto posiada odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie i jest na bieżąco z aktualnymi trendami.
Nieważne, czy w 2023 roku postawisz na samodzielność czy outsourcing, zawsze pamiętaj o INTRO PR! Chętnie dzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem, i podpowiadamy skuteczne działania promocyjne dla Twojej firmy. Możesz spotkać się z naszym konsultantem i porozmawiać o promocji Twojej firmy lub powierzyć nam prowadzenie firmowych kont w social mediach, lub zlecić nam kompleksową obsługę Twojej firmy w obszarze marketingu i PR. Zadzwoń i umów się na niezobowiązujące spotkanie!
AUTORZY ARTYKUŁU:
Adam Misa
Doradca Marketingu i PR, właściciel agencji INTRO PR
Oliwia Szymkiewicz
Asystentka Biura INTRO PR, studentka content marketingu WSB