Jak wyróżnić się w social mediach?
Ciężko wręcz wyobrazić sobie współczesne funkcjonowanie bez dostępu do komunikatorów online czy możliwości przeglądania, komentowania i udostępniania treści w czasie rzeczywistym. Korzystając z nich w życiu prywatnym oraz zawodowym, niemal wszyscy zdążyliśmy się już do nich przyzwyczaić.
Dlaczego social media?
Przedsiębiorcy decydując się na obecność w przestrzeni social mediów, kierują się przede wszystkim chęcią pozyskania klientów oraz zwiększeniem popytu na swoje produkty i usługi. Media społecznościowe pozwalają firmie na bliższy i szybszy kontakt z klientami oraz zdobywanie informacji zwrotnej o oferowanych usługach czy produktach. Stanowią przestrzeń różnorodnych możliwości promocyjnych, których wykorzystanie znacznie przyśpieszy osiągnięcie zamierzonych przez nas celów biznesowych. Choć wiąże się z nimi wiele korzyści, bardzo łatwo jest się pogubić w ilości samych platform społecznościowych, ale i mnogości narzędzi, które poszczególne platformy oferują. Co wybrać? Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, blog firmowy? Istotne jest posiadanie przemyślanej strategii social media, która da odpowiedź: co i gdzie publikować.
Dlaczego warto mieć strategię social media?
Strategia social media (SM) opisuje, w jaki sposób chcemy korzystać z mediów społecznościowych, aby osiągnąć zamierzone cele komunikacyjne i biznesowe. Oto kilka wskazówek, które można wykorzystać w trakcie przygotowywania strategii SM dla swojego biznesu w Internecie:
- Przed przystąpieniem do jakichkolwiek działań, powinniśmy zawsze przeprowadzić analizę SWOT – czyli określić swoje mocne i słabe strony, szanse oraz zagrożenia.
- Oprócz tego, warto przeprowadzić analizę konkurencji i grupy docelowej, a także samej formy komunikacji.
- Innym ważnym elementem każdej strategii social media jest ustalenie celów i ich kontrola – cele powinny być określone zgodnie z zasadą SMART (sprecyzowane, mierzalne, atrakcyjne, realne i terminowe).
Taka analiza pozwoli nam poznać to, co nas wyróżnia. Im dokładniej zweryfikujemy aktualną sytuację wyjściową, tym lepszych efektów możemy się spodziewać. Dalszym etapem opracowania strategii SM jest odpowiedź na pytanie:
Jak wyróżnić się w social mediach?
Udostępniane przez nas treści muszą przyciągać uwagę i zachęcać użytkowników do podjęcia z nami interakcji. Przeprowadzone wcześniej analizy (SWOT, grupy docelowej, konkurencji) pozwolą nam znaleźć to „coś”, co nas wyróżnia. Na ich podstawie odnajdziemy m.in. tematy, o których będziemy chcieli „rozmawiać” w przestrzeni social mediów oraz odpowiemy sobie na pytania: w jaki sposób chcemy „opowiadać” o tych tematach i na jakich platformach społecznościowych? Tak możemy stworzyć tzw. linie tematyczne czy cykle tematyczne wpisów, które ułatwią nam planowanie i przygotowywanie treści.
Powinniśmy utrzymywać ich regularność! Regularna komunikacja pozwala nam zwiększać zasięgi, a odbiorcy pozwala być bliżej nas. Ma również wpływ na skuteczność płatnych kampanii reklamowych. Algorytmy reklamowe większości platform społecznościowych „doceniają” marki, które pozwalają rozwijać społeczność – czyli: angażują odbiorców i wzbudzają ich ciekawość, co skutkuje tym, że coraz chętniej i częściej odwiedzamy Facebooka, Instagrama, LinkedIna czy TikToka.
Bardzo ważnym elementem strategii SM jest spójność komunikacji, także tej graficznej. Marka powinna mieć jednolity charakter, aby odbiorcy nie mieli żadnych wątpliwości, co do jej wiarygodności. Dlatego strategia komunikacji w mediach społecznościowych powinna być zawsze spójna ze strategią marketingową i PR. Ważne jest dostosowanie języka komunikacji, czyli ustalenie czy komunikujemy się ze swoimi odbiorcami formalnie czy bardziej na luzie. Pamiętajmy również, że treści, którymi mamy zamiar dzielić się na swoich social mediach to nie tylko sam tekst, ale i cała oprawa graficzna zgodna z identyfikacją wizualną marki. Grafiki powinny być interesujące i responsywne (dostosowane do wyświetlania na urządzenia mobilnych!).
Przy odpowiednio dobranych metodach i regularnych działaniach prowadzonych na poziomie kilku kanałów, możemy osiągnąć pożądane wyniki i to bez konieczności zwiększania wydatków na marketing. Do pomiarów efektywności naszych postępów można wykorzystać takie narzędzia, jak Google Analytics lub wewnętrzne dane statystyczne dostępne z poziomu serwisów społecznościowych. Dzięki regularnej komunikacji w świecie social mediów, zwiększamy swoją rozpoznawalność i trafiamy do większej ilości osób. Wzrasta również skuteczność płatnych kampanii reklamowych, a my tworzymy swój wizerunek eksperta w branży.
AUTOR ARTYKUŁU:
Adam Misa
Doradca Marketingu i PR, właściciel agencji INTRO PR