Jak tworzyć dobre treści w internecie?

Content marketing Tworzenie treści

W dzisiejszym cyfrowym świecie, gdzie konkurencja o uwagę użytkowników jest ogromna, tworzenie wartościowych i przyciągających uwagę treści stało się kluczowym elementem sukcesu każdej strony internetowej. Niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep online, czy po prostu stronę firmową – Twoje treści muszą prezentować wysoką jakość nie tylko względem odbiorcy, ale także algorytmów wyszukiwarek, co da Ci możliwość wykorzystania całego potencjału Twojej obecności w internecie.

Statystyki pokazują, że tylko 16% osób czyta strony internetowe słowo po słowie. Zdecydowana większość po prostu je „skanuje”, szukając konkretnych informacji, odpowiedzi na swoje pytania lub rozwiązania problemów. To właśnie dlatego samo opieranie się na algorytmach Google i pozycjonowaniu stron nie wystarczy, aby przyciągnąć i zatrzymać użytkowników na dłużej. Owszem, SEO jest kluczowe dla widoczności w wyszukiwarkach, ale to jakość treści i ich dostosowanie do potrzeb odbiorców decydują o tym, czy użytkownicy zostaną na stronie, zaangażują się w jej zawartość, a może nawet podejmą pożądaną akcję: zakup, zapis do newslettera czy kontakt z firmą.

Dobre treści na stronę www – co to właściwie znaczy? 

Zastanów się do kogo piszesz i określ swój cel

Tworzenie skutecznych treści na strony www wymaga zrozumienia, że różne typy stron mają różne cele i grupy docelowe. Inaczej piszemy dla stron firmowych, a inaczej dla sklepów internetowych. Jednak w obu przypadkach musimy wiedzieć: do kogo piszemy oraz jakie potrzeby i oczekiwania mają Twoi odbiorcy. Warto stworzyć tzw. personę, czyli profil idealnego odbiorcy, uwzględniając takie elementy jak: wiek, płeć, lokalizacja, zainteresowania i potrzeby, etap ścieżki zakupowej. Zrozumienie, do kogo piszesz i jaki jest Twój cel, to podstawa tworzenia wartościowych treści. Dzięki temu możesz dostosować język, ton i przekaz do potrzeb swojej grupy docelowej.

Zasada ,,odwróconej piramidy” 

Jeżeli planujesz zmianę struktur Twojej strony głównej lub poszczególnych podstron – skup się na tym, aby umieścić najważniejsze informacje na górze stron i wprowadź chwytliwe nagłówki oraz przyciski CTA (call to action). Staraj się również używać jasnego i przystępnego języka w swoich treściach. Podobna zasada jest, jeżeli tworzysz artykuły na blogu firmowym. To od pierwszych zdań zależy, czy czytelnik zdecyduje się pozostać na stronie i zagłębić w treść. Wprowadzenie do tekstu powinno więc przykuwać uwagę czytelnika, budząc jego ciekawość, ale nie ujawniając od razu wszystkich odpowiedzi. Dzięki temu odbiorca zostanie zachęcony do dalszej lektury, aby odkryć więcej szczegółów. W kolejnych częściach tekstu (np. pod nagłówkami) można stopniowo dostarczać bardziej pogłębionych informacji, co utrzyma zainteresowanie czytelnika. Kluczowe jest jednak, aby wstęp był na tyle intrygujący, aby odbiorca poczuł potrzebę zapoznania się z całością. Pamiętaj jednak, aby nie ukrywać ważnych informacji dopiero na samym końcu!

WARTO WIEDZIEĆ: Blog firmowy to niezwykle skuteczne narzędzie marketingowe, które może przynieść wiele korzyści Twojej marce. Przede wszystkim pomaga w budowaniu lojalności klientów oraz pozycjonuje Cię jako eksperta w swojej branży. Poprzez regularne publikowanie merytorycznych artykułów, takich jak poradniki, case studies, analizy branżowe czy praktyczne wskazówki, możesz dostarczać wartościowe treści, które edukują i inspirują Twoich odbiorców. Ponadto, jeżeli prowadzisz sklep internetowy, blog może być idealnym pretekstem do lokowania Twoich produktów w kontekście. 

Zwróć uwagę na przejrzystość tekstu

Pamiętaj, aby stosować nagłówki trafnie opisujące zawartość każdego akapitu lub sekcji (maksymalnie 2-3 akapitów). Pamiętaj również o justowaniu (szczególnie przy dłuższych tekstach np. artykułach blogowych) oraz o zachowaniu tzw. white space, czyli pustego pola pomiędzy akapitami, dookoła tekstu.

Nie zapomnij o słowach kluczowych i optymalizacji SEO!

Każda treść na Twojej stronie internetowej – czy to tekst na stronie głównej, podstronie, czy wpis na blogu – powinna być odpowiednio zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek. Kluczowa jest tutaj właściwa struktura tekstu, która ułatwi zarówno algorytmom Google, jak i użytkownikom, zrozumienie zawartości strony. Warto pamiętać, że algorytmy wyszukiwarek doceniają zarówno strony z obszerniejszymi treściami, jak i te bardziej zwięzłe. Jednak na początku lepiej postawić na nieco dłuższe i bardziej wartościowe artykuły czy opisy – trudno jest skutecznie pozycjonować stronę, która nie oferuje użytkownikom żadnej merytorycznej wartości. Dobór właściwych słów kluczowych również nie jest bez znaczenia. Odpowiednio dobrane słowa-klucze pozwalają na zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Wybierając słowa kluczowe do treści, należy znaleźć jak najwięcej słów powiązanych z profilem działalności. 

O czym jeszcze warto pamiętać? Sprawdź 4 nasze praktyczne tipy!
 

  1. Elementy wizualne  zadbaj o odpowiednie grafiki, zdjęcia, filmy lub infografiki, które ułatwią użytkownikom przyswojenie informacji i pozytywnie wpłyną na ich wrażenia związane z przeglądaniem strony.
  2. Aktualizuj treści i monitoruj wyniki – usuwaj przestarzałe informacje, aktualizuj banery, wezwania do działania (CTA) oraz dostosowuj treści do aktualnych trendów i potrzeb użytkowników. Monitoruj wyniki, aby wiedzieć, co działa, a co wymaga poprawy.
  3. Zwracaj uwagę na meta title i meta description  dobrze skonstruowane meta tagi pomagają wyszukiwarkom zrozumieć zawartość strony, a użytkownikom podpowiadają, czy warto kliknąć w dany link. To Twoja szansa na przyciągnięcie uwagi jeszcze przed wejściem na stronę.
  4. Bądź autentyczny i oryginalny! Unikaj duplikowania treści, zarówno na swojej stronie, jak i kopiowania pomysłów od konkurencji. Choć śledzenie działań innych firm może być inspirujące, warto zawsze dodawać swoją unikalną wartość
Autor:
Oliwia Szymkiewicz
Autor
Oliwia Szymkiewicz

Specjalistka Public Relations