Blog - Intro PR
relacje z mediami

Dzielimy się wiedzą i doświadczeniem

Jak skutecznie zaistnieć na Facebooku?

Jedni traktują go jak rozrywkę, drudzy podpatrują co u innych się dzieje…, a jeszcze inni widzą w nim potencjał! Mowa o… Facebooku – wciąż najbardziej popularnym na świecie serwisie społecznościowym. Warto przyjrzeć się mu bliżej, bo to świetny kanał komunikacji i promocji, również dla biznesu.

Facebook jest jednym z wielu przedstawicieli w świecie mediów społecznościowych. Social media cieszą się ogromną popularnością, bo są proste w obsłudze i możemy z nich korzystać dosłownie wszędzie, jeśli mamy tylko dostęp do Internetu! Tworzą masowy kanał komunikacji dla ponad 30% mieszkańców świata, bo umożliwiają szybką wymianę informacji.

 

Pochłaniacz czasu…

 

Na świecie z Facebooka korzysta już około 2,4 miliarda ludzi, w Polsce serwis ten ma ponad 18,5 miliona użytkowników. Daleko w tyle są inne media społecznościowe – platformy komunikacyjne i portale społecznościowe, takie jak: WhatsApp, Messenger, Instagram, YouTube, TikTok czy Twitter. Jak pokazują badania, na Facebooku też spędzamy najwięcej czasu.

 

Potencjał ten już dawno odkryły światowe marki, ale i lokalne firmy. Widzą, że Facebook to doskonałe miejsce dla budowania wizerunku firmy, edukacji klienta, ale i świetne narzędzie reklamowe – a przy tym precyzyjne i relatywnie tanie. Dzięki naszej otwartości do dzielenia się dosłownie wszystkim, co spotyka nas każdego dnia, Facebook wie o nas bardzo dużo – a może aż za dużo? I na podstawie naszych aktywności na Facebooku, z ogromnego worka danych – jako reklamodawcy możemy wybrać te, które najbardziej pasują do naszej grupy docelowej.

 

Worek pełen informacji!

 

Pewnie zdarzyło Ci się reklamować w lokalnej gazecie. Wiedziałeś, że tytuł ma określony nakład i potencjalnie dotarłeś do wszystkich czytelników gazety. Ale kto dokładnie miał w rękach pismo i kto zatrzymał uwagę na Twojej reklamie? Tego już nie wiesz i nie będziesz wiedział. Natomiast Facebook dostarcza Ci tych informacji.

 

Tu możesz precyzyjnie dobrać grupę odbiorców Twojej reklamy, możesz też dokładnie określić działanie odbiorcy wobec Twojej reklamy – może to być np. aktywność polegająca na polubieniu, skomentowaniu lub udostępnieniu wpisu reklamowego, a najczęściej jest to kliknięcie w link i przejście na wskazaną stronę internetową.

 

Jakby tego było mało… możesz również zdecydować, czy za reklamę zapłacisz wtedy, gdy rzeczywiście ktoś kto ją zobaczy i wykona określone przez Ciebie działanie lub gdy tylko zobaczy reklamę. Dzięki takiemu podejściu, Facebook (i Instagram, bo to ten sam system reklamowy) umożliwia bardzo skuteczną reklamę dla Twojej firmy!

 

Jak Cię widzi Facebook?

 

Aby jednak tak się stało, warto jeszcze zadbać o wartościową komunikację w świecie Facebooka. Jeśli algorytmy Facebooka „widzą” Twoją firmę, jako wartościową dla społeczności – czyli taką, która dostarcza ciekawych treści, bo użytkownicy Facebooka są wobec nich aktywni, to wówczas jesteś bliżej w bardzo długiej kolejce reklamodawców. Twoja reklama dociera wtenczas skuteczniej do wybranej grupy odbiorców, a koszt takiej kampanii jest niższy niż pozostałych reklamodawców.

 

Zapewne obserwujesz na swoim prywatnym profilu Facebook, że pewne treści wyświetlają Ci się z kilkugodzinnym, a nawet kilkudniowym opóźnieniem. Odpowiada za to filtr treści, tzw. Edge Rank. Jego działanie jest dość proste: jeśli wchodzisz z kimś w interakcję (czyli jesteś w jakikolwiek sposób aktywny wobec treści udostępnianych przez tego kogoś), to dla Edge Rank jest to sygnał, że jesteście w relacji i udostępniane treści są dla was ważne. Edge Rank wyświetla więc Tobie te treści w pierwszej kolejności, pomijając tym samym setki, tysiące, a nawet miliony innych, które nie są dla Ciebie wartościowe.

 

Podobnie dzieje się z aktywnością na stronie firmowej (fanpage). Możesz mieć nawet milion fanów Twojego fanpage, a zasięg organiczny (czyli niepłatny) może wynieść zaledwie kilkaset odbiorców. Dzieje się tak wtedy, gdy udostępniane przez Ciebie treści nie są interesujące dla Twojej społeczności. Ponieważ coś, co jest ważne dla Ciebie i Twojej firmy, niekonieczne jest ważne dla Twoich fanów.

 

Twoja firma na Facebooku

 

Facebook, to doskonały kanał komunikacji dla Ciebie i dla Twojej firmy, ale i prawdziwa kopalnia informacji o Twoich potencjalnych klientach. Dzięki tym informacjom, możesz tworzyć atrakcyjne treści, ale… są też narzędzia i sposoby, aby osiągać bardzo wysokie zasięgi organiczne!

 

Ja i mój zespół w agencji public relations INTRO PR… świetnie znamy te narzędzia i sposoby! Dlatego z sukcesem prowadzimy strony firmowe w serwisie społecznościowym Facebook, dbając nie tylko o ciekawą i regularną komunikację, ale przede wszystkim patrząc strategicznie na pozytywny rozgłos firm, które nam zaufały. Chętnie dzielimy się również naszą wiedzą i doświadczeniem w tym obszarze podczas naszego autorskiego szkolenia pt. „Twoja firma na Facebooku: Jak komunikować się i reklamować?”. A jeśli zastanawiasz się, jaki media społecznościowe sprawdzą się w komunikacji Twojej marki... poznaj potencjał najbardziej popularnych social media podczas szkolenia Social Media Marketing w promocji firmy.

 

 

Adam Misa

Doradca Marketingu i PR, właściciel agencji INTRO PR, certyfikowany specjalista Facebook