Investor relations, czyli… budowanie relacji inwestorskich
Investor relations
Relacje inwestorskie to ogół działań podejmowanych przez spółki publiczne w zakresie komunikacji z otoczeniem inwestorskim. Przyjęty przez spółkę model takich relacji powinien odzwierciedlać oczekiwania inwestorów oraz odpowiadać wymogom stawianym przez nowoczesny rynek finansowy. Celem właściwie wykształconego modelu relacji inwestorskich jest budowanie pozytywnego wizerunku i zwiększanie zaufania inwestorów do spółki. Jest to nic innego jak tworzenie więzi, które aby były silne, powinny opierać się na spójnych, rzetelnych i przystępnych informacjach.
Efektywny model relacji inwestorskich
Efektywny model relacji inwestorskich powinien odznaczać się siedmioma cechami. Należą do nich:
- przejrzystość i otwartość – czyli jasne zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa, ujawnianie informacji mogących mieć wpływ na wycenę akcji (oczywiście w zgodzie z przepisami!)
- wiarygodność – rzetelne przekazywanie informacji, zgodne z prawdą przedstawianie sytuacji przedsiębiorstwa
- spójność – dopasowanie treści informacji i formy komunikacji w zależności od sytuacji
- terminowość – rzetelne przestrzeganie terminów publikacji bieżących i okresowych raportów
- interaktywność – zbieranie i analizowanie opinii wyrażanych przez akcjonariuszy oraz tworzenie programu działań, które dostosowane są do potrzeb inwestorów
- zgodność z przepisami – przekazywanie informacji rynkowi zgodnie z literą prawa, bez zniekształceń ani celowych manipulacji
- integralność – czyli przygotowanie informacji przekazywanej na zewnątrz w ścisłej współpracy z zarządem lub specjalistami z poszczególnych działów
Rola relacji z mediami
Nie ma konkretnego przepisu na udane prowadzenie relacji inwestorskich, ale warto zwrócić uwagę na fakt, że według badań – ponad 85% inwestorów czyta regularnie prasę finansową. To ważna wskazówka. Dlatego warto zadbać o budowanie odpowiedniej relacji z mediami branżowymi, które mogą stać się kluczowym narzędziem w strategii komunikacyjnej spółki.
Jest to jednak miecz obusieczny, ponieważ obiektywny dziennikarz nie będzie szukał wyłącznie pozytywów, ale napisze również o pojawiających się czasami sytuacjach kryzysowych. Dlatego warto mieć ugruntowane kontakty z mediami, ponieważ wtedy jest większa szansa, że dziennikarz nie potraktuje tematu powierzchownie, a spółka będzie miała możliwość odnieść się do danej sytuacji.
Media tradycyjne to jednak nie wszystko. Są jeszcze media społecznościowe, które stanowią mniej oficjalny, ale równie ważny kanał komunikacyjny. W relacjach inwestorskich na pewno warto zainteresować się portalem LinkedIn o biznesowym charakterze, ale i śledzić branżowe fora internetowe. To świetne miejsce do budowania wizerunku profesjonalisty i ocieplenia relacji z inwestorami.
Nie każdy dba o relacje inwestorskie
Zdarza się, że temat relacji inwestorskich jest dość mocno zaniedbywany przez spółki giełdowe, a działania komunikacyjne ograniczają się wyłącznie do publikacji raportów bieżących. Pielęgnowanie relacji inwestorskich to wciąż stosunkowa nowa dziedzina, jeśli chodzi o polski rynek kapitałowy. Jednak nieustannie zmieniająca się i pędząca jak błyskawica rzeczywistość biznesowa niejako wymusza, aby relacje inwestorskie wyznaczały nową jakość informacji o spółce giełdowej, a także by dbały o właściwą komunikację na linii spółka – społeczność inwestorska. Bo bez odpowiedniego wizerunku, a zarazem jasnych i transparentnych informacji, ciężko patrzeć w przyszłość z optymizmem – szczególnie w przypadku spółek, których wartość i kondycja finansowa zależą od decyzji inwestorów.
Agencja PR w relacjach inwestorskich
To doskonały partner dla zarządów spółek! Specjalistom public relations możemy powierzyć prowadzenie relacji z mediami, które wymagają znajomości specyfiki pracy redakcji biznesowych i pracujących w nich dziennikarzy. Wymagają też ogromnego doświadczenia w budowaniu komunikatów PR-owych, bo doświadczony ekspert PR potrafi przewidzieć, jak dana informacja będzie odebrana przez otoczenie inwestorskie i jaki będzie miała wpływ na dalszy rozwój sytuacji – co jest szczególnie ważne w sytuacjach kryzysowych.
Agencji PR warto również powierzyć komunikację social media, która powinna być spójna z budowanym wizerunek spółki oraz powinna być prowadzona regularnie. Bo nagły brak bieżących informacji i interakcji z odbiorcami może spowodować zaniepokojenie wśród inwestorów, że coś niedobrze dzieje się w spółce.
Nie można więc pomijać działań PR w relacjach inwestorskich. Monitoring komunikacji, bieżące opracowywanie newsów dla mediów, stały kontakt z dziennikarzami – wymagają nie tylko znajomości branży medialnej i PR, ale również zajmują sporo czasu! To czas, który warto inwestować w relacje inwestorskie, a co za tym idzie – w rozwój spółki giełdowej.
AUTOR ARTYKUŁU:
Jakub Pochwyt
specjalista public relations, Kierownik Marketingu i PR w agencji INTRO PR