Blog - Intro PR
relacje z mediami

Dzielimy się wiedzą i doświadczeniem

Employer branding, czyli... budowanie wizerunku pracodawcy

Prowadzisz biznes i potrzebujesz nowych pracowników? Chcesz, aby Ci, których już zatrudniasz nie myśleli o przejściu do konkurencji? Marzy Ci się, aby potencjalni kandydaci „walczyli” o angaż w Twojej firmie? To możliwe! Aby tak się stało, jednym z najważniejszych działań, które musisz podjąć, jest zbudowanie, a następnie pielęgnowanie i rozwijanie wizerunku pożądanego pracodawcy. Właśnie o to chodzi w employer brandingu. Jak go kreować? Oto kilka cennych rad.

Employer branding z INTRO PR, czyli buduj wizerunek pracodawcy.

Zostań „pracodawcą z wyboru”

Employer branding – czyli budowanie marki pracodawcy to nic innego, jak podejmowanie działań prowadzących do tego, że obecni czy potencjalni pracownicy są przekonani, że Twoja firma jest atrakcyjnym środowiskiem dla rozwoju ich kariery. Główny cel employer brandingu to wykreowanie spójnego, pozytywnego wizerunku firmy w oczach jej pracowników, kandydatów na pracowników oraz partnerów biznesowych, klientów i innych kluczowych udziałowców. Kierunki budowania wizerunku pracodawcy dzielimy na wewnętrzny i zewnętrzny – w zależności od tego, do kogo skierowane są działania.   

 

Employer branding wewnętrzny

Skierowany jest do obecnych pracowników firmy, a jego najważniejsze cele to podnoszenie zadowolenia wśród zatrudnionych oraz ograniczanie ich migracji do innych firm. Wewnętrzny employer branding to działania, które skupiają się przede wszystkim na tworzeniu godnego środowiska pracy, przyjaznej atmosfery w miejscu zatrudnienia czy możliwości rozwoju. To inwestycje w kapitał ludzki, organizowanie konkursów, akcji kierowanych do pracowników, ale też przygotowywanie szkoleń czy wspieranie działań społecznych. Warto skupić się na tych działaniach, ponieważ zadowolony pracownik jest najlepszym ambasadorem Twojej marki.

Najbardziej popularne narzędzia stosowane w wewnętrznym employer brandingu to:

  • bogaty system motywacyjny, czyli benefity – w postaci opieki medycznej, ubezpieczenia, karty MultiSport, atrakcyjnych pożyczek, dopłat do wakacji itp.;
  • programy rozwojowe dedykowane specjalnie dla pracowników firmy;
  • system motywacyjny o charakterze finansowym – premie, nagrody za szczególny wkład w realizację bieżących zadań;
  • konkursy i wyjazdy integracyjne;
  • elastyczne godziny pracy;
  • system wewnętrznej rekrutacji i możliwość zmiany stanowiska pracy.
  • stworzenie przyjaznej atmosfery pracy poprzez informowanie pracowników o wydarzeniach mających miejsce w firmie – na przykład poprzez wydawanie gazetek firmowych czy stworzenie newslettera;
  • wewnętrzne ankiety i badania, mające za zadanie znaleźć obszary wymagające poprawy.  

 

Employer branding zewnętrzny

To kierunek, gdzie działania skoncentrowane są gównie na potencjalnych pracowników. Ich celem jest stworzenie wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy. Uczestnictwo w targach pracy, aktywna promocja w Internecie i serwisach ogłoszeniowych czy dbanie o efektywne i trafiające do grupy docelowej ogłoszenie rekrutacyjne. Spójne działania na tych wszystkich płaszczyznach sprawiają, że potencjalny kandydat postrzega firmę jako solidne, wiarygodne przedsiębiorstwo, a możliwość zatrudnienia w nim to swego rodzaju wyróżnienie i prestiż.

Do najpopularniejszych narzędzi zewnętrznego employer brandingu należą:

  • udział w targach pracy;
  • zakładka „Kariera” na firmowej stronie internetowej;
  • organizowanie eventów promujących firmę;
  • aktywność na profilach społecznościowych;
  • broszury firmowe, ulotki, plakaty;
  • filmy wideo (rekrutacyjne, promocyjne, wizerunkowe);
  • blog firmowy;
  • artykuły i reportaże w mediach (portale internetowe, prasa, radio, telewizja).

 

Buduj markę pracodawcy

Działania w ramach employer brandingu najczęściej realizują działy HR w firmach. Warto jednak pamiętać, że nie powinny być to działania oderwane od reszty działań PR! Specjaliści HR powinni więc ściśle współpracować z działem PR firmy, który całościowo zarządza jej wizerunkiem.

Dobrym rozwiązaniem jest też powierzenie działań z obszaru employer brandingu agencji public relations. Zewnętrzni specjaliści PR obiektywnym okiem mogą ocenić wizerunek pracodawcy i proponować rozwiązania, które rzeczywiście wyróżnią firmę na rynku pracy.


AUTOR ARTYKUŁU:

Jakub Pochwyt

specjalista public relations, Kierownik Marketingu i PR w agencji INTRO PR