E-marketing medyczny, czyli jak budować wizerunek placówki medycznej w internecie?

Public relations Content marketing Strategia wizerunkowa

Czy wiesz, że ponad 80% osób sprawdza opinie w internecie przed umówieniem wizyty u lekarza? W dobie cyfryzacji, internet i social media stały się nie tylko podstawowym źródłem informacji o produktach i usługach, ale także kluczowym miejscem kształtowania wizerunku firm – również dla placówek medycznych. Ich obecność w internecie to nie tylko kwestia ,,istnienia” i rozpoznawalności, ale przede wszystkim sposób na budowanie zaufania i trwałych relacji z pacjentami.

Czym jest marketing medyczny?

Marka medyczna powinna kojarzyć się z troską, profesjonalizmem i bezpieczeństwem. W świecie archetypów postrzegana jest najczęściej jako Opiekun, który daje wsparcie i poczucie bezpieczeństwa lub Mędrzec – symbol wiedzy i doświadczenia. Kluczem do silnego wizerunku marki medycznej jest nie tylko jakość usług, ale też sposób komunikacji – pełen empatii, autentyczności i edukacyjnej wartości. To właśnie dzięki niemu pacjenci wybierają konkretną placówkę i pozostają jej lojalni.

Marketing medyczny to dziedzina marketingu skierowana do pacjentów, jak i lekarzy oraz innych specjalistów medycznych. Powstał w odpowiedzi na komercjalizację rynku usług zdrowotnych i rosnącą konkurencję. W przeciwieństwie do tradycyjnego marketingu, w branży medycznej kluczową rolę odgrywa zaufanie, etyka oraz zgodność z przepisami prawnymi, np. zakaz bezpośredniej reklamy usług medycznych – w Polsce regulowany przez Kodeks Etyki Lekarskiej oraz Ustawę o działalności leczniczej i Ustawę o wyrobach medycznych. 

Jakie wymogi prawne?

Zgodnie z Ustawą o działalności leczniczej (art. 14 ust. 1), podmioty wykonujące działalność leczniczą nie mogą stosować reklamy swoich usług, a jedynie przekazywać informacje, które są zgodne z prawdą i nie wprowadzają pacjentów w błąd. Oznacza to, że marketing medyczny nie może mieć charakteru komercyjnej promocji, ale może skupić się na edukacji i budowaniu eksperckiego wizerunku placówki – czyli mieć charakter działań wizerunkowych (PR).

Z kolei Ustawa o wyrobach medycznych (art. 54) określa zasady reklamy produktów medycznych, zobowiązując do transparentnego oznaczania przekazu i zakazując treści sugerujących nieuzasadnione korzyści zdrowotne. Oznacza to, że komunikacja dotycząca sprzętu, produktów i usług medycznych musi być rzetelna, zgodna z aktualnym stanem wiedzy medycznej i pozbawiona elementów mogących wprowadzać pacjentów w błąd. Dodatkowo placówki medyczne nie mogą używać nazw marketingowych sprzętu medycznego w swoich przekazach.

W praktyce przekazy promujące placówki i usługi medyczne nie mogą zawierać elementów nakłaniających do skorzystania z danej oferty (np. „Nie czekaj, zadzwoń!”), ani elementów wartościujących (np. najlepszy, najnowszy, nowoczesny itp.)

Gdzie budować wizerunek placówki medycznej w internecie?

Skuteczna obecność placówki medycznej w sieci zaczyna się od zoptymalizowanej, responsywnej strony internetowej, która działa jak wirtualna wizytówka. Powinna być przejrzysta, mobilna i zawierać kluczowe informacje: zakres usług, cennik, sylwetki specjalistów, dane kontaktowe i możliwość rejestracji online. Ważne, aby wszystkie informacje były przejrzyste i zrozumiałe dla odbiorcy oraz wiarygodne, m.in. poprzez zastosowanie zdjęć własnych.

Warto też regularnie prowadzić bloga z poradami zdrowotnymi, co zwiększa wartość merytoryczną i poprawia pozycjonowanie strony – dzięki zawartości słów kluczowych w artykułach blogowych. Kolejnym filarem jest aktywna wizytówka Google, która ułatwia znalezienie placówki w wyszukiwarce i na mapach Google. Dzięki niej można zwiększyć widoczność i budować wiarygodność poprzez zarządzanie opiniami. 

Gdy już masz solidne fundamenty, warto przenieść działania do mediów społecznościowych. Facebook i Instagram są idealne do edukowania pacjentów poprzez posty, infografiki czy rolki. LinkedIn pomaga w budowaniu wizerunku biznesowego ośrodka madycznego, a TikTok pozwala w luźniejszej formie pokazywać np. kulisy pracy lekarzy.

Jak budować silny wizerunek placówki medycznej w Internecie?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto najpierw zastanowić się… po co budować wizerunek ośrodka medycznego? Tutaj ważną rolę odgrywa nastawienie samych lekarzy specjalistów, którzy często kierują się swoimi przekonaniami o tym, co działa w pozyskiwaniu pacjentów, a co nie – niekoniecznie odnoszące się do zmian, jakie zachodzą na rynku usług medycznych oraz aktualnych trendów marketingowych.

Często da się słyszeć od lekarzy, że „rządzi” tu duma i uprzedzenie: duma, bo jestem lekarzem i każdy zainteresowany do mnie i tak trafi oraz uprzedzenie, że jak będę widoczny marketingowo, to utracę swoją pozycję i wiarygodność. Tymczasem świat się zmienia, a wraz z nim oczekiwania pacjentów. Dziś to właśnie internet jest pierwszym miejscem kontaktu pacjenta z lekarzem czy ośrodkiem medycznym. Ignorowanie tego faktu może prowadzić do utraty szans na dotarcie do nowych pacjentów, zwłaszcza młodszych pokoleń, które niemal całkowicie opierają swoje decyzje konsumenckie na tym, co zobaczą i przeczytają w sieci.

Budowanie wizerunku ośrodka medycznego

Rola opinii i rekomendacji pacjentów

Opinie i rekomendacje pacjentów odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu reputacji placówki. Pacjenci chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami w sieci, dlatego warto to wykorzystać – regularnie odpowiadaj na recenzje (zarówno te pozytywne, jak i krytyczne). Nie bój się poprosić o opinię pacjenta, który właśnie opuszcza Twoją placówkę! Idealnie sprawdzą się kody QR, które po zeskanowaniu przenoszą pacjenta od razu w odpowiedniej miejsce, gdzie może napisać swoją opinie. Wybrane opinie możesz później pokazać w swoich kanałach social media, traktując je jako autentyczne przykłady sukcesu i świadectwa zadowolenia swoich pacjentów – tzw. dowody słuszności.

Content marketing w medycynie – doświadczenie, edukacja i storytelling

Content marketing, czyli marketing treści w branży medycznej jest szczególnym wyzwaniem, ponieważ placówki medyczne i lekarze nie mogą prowadzić bezpośredniej reklamy swoich usług. To jednak nie oznacza, że nie mogą budować swojej obecności w sieci. Zamiast jednak promować konkretne zabiegi czy konsultacje wprost, warto skupić się na edukacji pacjentów – publikując treści dotyczące profilaktyki zdrowotnej, objawów chorób czy specjalistycznych metod leczenia. Takie podejście wzmocni Twoją pozycję jako eksperta i zbuduje zaufanie.

W jaki sposób przekazywać wartościowe treści?

  • Posty z grafikami lub infografikami zawierające kluczowe informacje zdrowotne.

  • Rolki i krótkie filmy, w których np. lekarz dzieli się swoją wiedzą.

  • Storytelling, np. opowieści pacjentów, którzy przeszli proces leczenia i osiągnęli pozytywne efekty – to świetny sposób na zaprezentowanie skuteczności usług w sposób naturalny, bez konieczności bezpośredniej reklamy.

CSR – wizerunek oparty na wartościach

Działania wizerunkowe w obszarze CSR (z ang. Corporate Social Responsibility), czyli społecznej odpowiedzialności biznesu odgrywają kluczową rolę w długofalowym budowaniu wizerunku placówki medycznej. Warto pamiętać, że działania wizerunkowe (PR) to coś więcej niż marketing – jego celem jest nie tylko zwiększenie widoczności, ale przede wszystkim umacnianie relacji z pacjentami i społecznością. W działaniach PR nie chodzi o jednorazowe kampanie promocyjne, lecz o konsekwentne tworzenie autorytetu i zaufania – czyli zarządzanie wizerunkiem placówki medycznej. 

Z kolei działania CSR pokazują, że medycyna to nie tylko biznes, ale również misja. Może to być wsparcie kampanii zdrowotnych, współpraca z lokalnymi organizacjami, organizowanie darmowych badań profilaktycznych czy szerzenie świadomości na temat chorób i ich leczenia. Działania CSR nie tylko budują pozytywny wizerunek, ale również zwiększają zaangażowanie pacjentów i lojalność wobec placówki. W ramach działań wizerunkowych online możesz informować pacjentów o tego rodzaju inicjatywach lub organizować wydarzenia specjalne.

E-marketing medyczny w INTRO PR

E-marketing medyczny to nie tylko sposób na zwiększenie widoczności placówki w internecie, ale przede wszystkim strategia budowania długofalowej relacji z pacjentami, opartej na zaufaniu, edukacji i społecznej odpowiedzialności. Warto jednak pamiętać, że działania marketingowe w branży medycznej muszą być zgodne z obowiązującymi regulacjami prawnymi.    

W INTRO PR doskonale rozumiemy specyfikę marketingu medycznego i wyzwania związane z promocją placówek medycznych – w zgodzie z obowiązującymi regulacjami prawnymi. Tworzymy strategie komunikacji oparte na edukacji, budowaniu autorytetu i długofalowych działaniach wizerunkowych. Wspieramy placówki medyczne w skutecznym zarządzaniu ich obecnością w sieci – od profesjonalnej strony internetowej, przez content marketing, social media, aż po kompleksową obsługę PR. Od 15 lat skutecznie budujemy wizerunek ośrodków medycznych różnych specjalizacji, prowadzimy również doradztwo dla Alcon Polska – dostawcy rozwiązań dla okulistyki.

SPRAWDŹ, w czym możemy Ci pomóc >>

 

 

 

Autor:
Oliwia Szymkiewicz
Autor
Oliwia Szymkiewicz

Specjalistka Public Relations