Blog - Intro PR
relacje z mediami

Dzielimy się wiedzą i doświadczeniem

Co warto wiedzieć o budowaniu wizerunku?

Wizerunek firmy lub marki jest niczym innym jak ogółem wrażeń odczuwanych przez odbiorów, którzy na ich podstawie budują w swojej świadomości wyobrażenie na temat danego przedsiębiorstwa lub produktu. Odpowiedni wizerunek w biznesie to podstawa sukcesu. Warto zatem poświęcić czas, energię i pieniądze na jego zbudowanie, a następnie rozwijanie. Bo to inwestycja, która zwróci się z nawiązką. Jest jak dobrze ulokowany kapitał. Po latach można wyciągnąć o wiele więcej niż się włożyło.

PUBLIC RELATIONS message on the card shown by a man, vintage tone

Każda marka chce być postrzegana przez klienta jako ta wyjątkowa, jedyna w swoim rodzaju i lepsza od konkurencji. Jak stać się interesującą i zarazem godną zaufania firmą? Odpowiedź jest prosta: poprzez zbudowanie odpowiedniego, pozytywnego wizerunku – zarówno jeśli chodzi o samą markę, jak i jej produkty czy w relacjach z otoczeniem. To wszystko można zamknąć w dwóch literach: PR! 

W obecnych czasach, kiedy działalność wielu firm przeniosła się do świata internetu, szczególnie ważne jest budowanie wizerunku marki. Duża konkurencja w internecie sprawia, że nie wystarczy już być tylko widocznym! Przewagą konkurencyjną mają te firmy, które dbają o budowanie swojego wizerunku: eksperta w danej branży, stabilnej firmy o ugruntowanej pozycji na rynku, dostawcy wysokiej jakości usług czy produktów, firmy dbającej o kontakt z klientem itd. Jednym słowem, zyskują firmy, które tak prowadzą swoją komunikację – wizerunkową i marketingową! – aby ich klienci czy kontrahenci byli w pełni przekonani, że warto właśnie z nimi współpracować. Dlatego już dziś warto zadbać o właściwy PR – czyli taki, który zapewni marce rozpoznawalność i tzw. dobre wrażenie w oczach innych.

Czym jest Public Relations?

Choć trudno w to uwierzyć, do tej pory opracowano ponad 2000 definicji Public Relations! Te encyklopedyczne najczęściej wyjaśniają, że PR jest częścią działalności firmy lub organizacji, polegającej na tworzeniu i utrzymywaniu pozytywnego wizerunku na zewnątrz. Jednak aby dobrze zrozumieć to zagadnienie, należałoby dodać również, że jest to działanie świadome, zaplanowane i długotrwałe, a pielęgnowanie stosunków z bliższym i dalszym otoczeniem ma na celu pozyskanie jak największej liczby klientów i „fanów”, co z kolei daje marce możliwość rozwoju i finansowych zysków.

Kluczowe dla PR-u słowo to „proces”.  I należy to przypominać do znudzenia. Kształtowanie pozytywnego wizerunku polega na działaniach rozciągniętych w długim okresie czasu (liczonym w latach). Jest to również proces, który tak naprawdę nigdy się nie kończy, bo jeśli marka, dzięki zbudowaniu pozytywnego PR-u zyska założoną przez siebie pozycję na rynku, musi nieustannie podtrzymywać kontakt i dialog z otoczeniem, aby jej notowania nie spadły. Warto dodać, że PR często bywa mylony z marketingiem. Ale o tym mogliście przeczytać w poprzednim wpisie - tutaj >>

Elementy PR

Public Relations obejmuje szereg różnych działań kształtujących i pielęgnujących wizerunek, a narzędzia do ich realizacji powinny być dostosowane do specyfiki firmy lub marki. Można jednak wyróżnić kilka uniwersalnych elementów PR. Należą do nich:

Tożsamość marki – jest to zbiór wszystkich cech, które tworzą jej obraz i pozytywnie wyróżniają na tle innych. Tożsamość marki tworzą zarówno logo, kolorystyka, wystrój pomieszczeń służbowych, szata graficzna materiałów promocyjnych, ubiór pracowników (elementy widzialne) jak i jakość obsługi klienta, kultura organizacyjna firmy czy społeczna odpowiedzialność biznesu (elementy niewidzialne);

Identyfikacja wizualna marki – jest to spójność wszystkich materiałów, które określają firmę. Logo, foldery promocyjne, kolory i czcionki wykorzystywane do tworzenia treści i infografik powinny być jedną całością, która definiuje markę i czyni ją rozpoznawalną;

Komunikacja marki– czyli wszystko to, co marka „mówi” i w jaki sposób to robi. To właśnie przez komunikowanie się ze światem zewnętrznym budowany jest wizerunek. Dlatego tak ważne jest właściwe zaplanowanie sposobów komunikacji i spójności przekazu.

Kto jest odbiorcą działań PR?

Każdy, kto bezpośrednio lub pośrednio znajduje się w otoczeniu marki uznawany jest za odbiorcę działań PR. Wyróżnia się tutaj otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne. Do grupy wewnętrznych adresatów zalicza się kierownictwo przedsiębiorstwa, pracowników, związki zawodowe czy akcjonariuszy. Drugą grupę odbiorców stanowią zaś klienci oraz instytucje i organizacje, które są związane z jej działalnością. To oznacza, że zewnętrzne działania Public Relations mają za zadanie docierać między innymi do przedstawicieli mediów, polityki, do konkurencji czy sąsiadów – czyli wszystkich tych, którzy w jakiś sposób są powiązani z profilem działań prowadzonych przez daną instytucję czy przedsiębiorstwo.


 

AUTOR ARTYKUŁU:

Jakub Pochwyt

specjalista public relations, Kierownik Marketingu i PR w agencji INTRO PR