Co to jest analiza marki i dlaczego warto ją przeprowadzić?
Analiza marki – często określana także jako audyt marki, to nic innego jak kompleksowe badanie poszczególnych jej elementów. Obrazowo rzecz ujmując, firmę można porównać do dania, które na pierwszy rzut oka może wyglądać apetycznie, ale kiedy uważnie przyjrzymy się poszczególnym składnikom, może się okazać, że nie do końca jest ono zdrowe i „strawne”. Efektem analizy marki ma być wzmocnienie pozycji marki tak, aby klient postrzegał ją jak wykwintne danie z luksusowej restauracji, a nie jako fast food z przydrożnej budki.
Co obejmuje analiza marki?
Analiza marki, która ma wskazać mocne jej strony, aby wyróżniła się na rynku – powinna obejmować następujące obszary:
- Historia marki – kiedy, a przede wszystkim po co powstała, jakie były motywacje właściciela, jakie były najważniejsze cele jej stworzenia,
- Oferta marki – analizowane jest co i w jaki sposób marka oferuje klientom, czy skierowana do nich oferta jest jasna, przejrzysta i zrozumiała, czy została logicznie podzielona,
- Analiza SWOT – to jedno z podstawowych narzędzi służących do analizy marki, bardzo często jest też elementem strategii; pozwala określić szanse i zagrożenia płynące z zewnątrz firmy oraz wyłuskać mocne i słabe strony z jej wnętrza; SWOT to skrót od angielskich słów, które stanowią jednocześnie cztery elementy tej analizy:
Strenghts – czyli mocne strony marki oraz określenie punktów przewagi nad konkurencją
Weaknesses – czyli słabe strony marki i określenie słabych obszarów marki
Opportunities – czyli szanse oraz odnalezienie jak największej ilości okoliczności zewnętrznych, które mogą sprzyjać rozwojowi marki
Threats – czyli zagrożenia i określenie czynników zewnętrznych, które mogą być zagrożeniem dla marki
- Znalezienie USP – czyli tzw. Unique Selling Point, czyli unikalnych cech, które wyróżniają markę i jej ofertę wśród konkurencji.
Wnioski z analizy marki
Rzetelnie opracowany na podstawie analizy raport wyznacza tożsamość marki, a co za tym idzie – pomaga odpowiednio zaplanować rozwój firmy oraz zwiększyć jej rozpoznawalność, a w efekcie również potencjał. Analiza daje odpowiedź na pytanie, dlaczego klienci powinni kupować właśnie u nas. Jeśli do tego dołożymy analizę grupy docelowej, to możemy wtedy określić w pełni tożsamość marki – czyli jak ma być ona postrzegana przez otoczenie.
W agencji public relations INTRO PR doskonale wiemy, że szczegółowy plan działania jest podstawą skutecznej realizacji celu. Aby opracować właściwy plan, niezbędna jest dogłębna i wiarygodna analiza. To mechanizmy, które działają w różnych dziedzinach życia. My przekładamy je na płaszczyznę marketingu oraz PR-u. Właśnie dzięki temu jesteśmy w stanie przygotować skuteczne działania, które przyniosą Twojej marce sukces i to przez duże „S”! Analiza obejmuje wiele wymiarów kreowania wizerunku, przez co staje się również niezbędnym elementem planowania strategii marki. Jeśli chcesz, aby Twoja marka została poddana rzetelnemu audytowi, a powstały raport był opracowaniem zawierającym konkretne wskazówki i propozycje działań – skontaktuj się z nami. Chętnie przeprowadzimy audyt Twojej marki i przygotujemy strategię wizerunkową dla Twojej firmy!
Kiedy warto przeprowadzić analizę marki?
Analizujemy, by osiągnąć sukces. Jeśli widzisz, że sprzedaż Twoich usług czy produktów nie idzie tak, jak powinna, kiedy martwi Cię konkurencja, która cały czas jest krok przed Tobą, gdy inwestujesz w marketing, a efektów brak lub po prostu – kiedyś było z Twoją marką dobrze, a teraz jest źle – to wszystko powinno skłonić Cię do przeprowadzenia analizy marki. Jeśli po poznaniu jej rezultatów dojdziesz do wniosku, że do tej pory Twoja marka nie rozwijała się w sposób, jaki oczekiwałeś, przeprowadzone badania dają Ci wiarygodną podstawę do wdrożenia zmian – oczywiście zmian na lepsze. Dzięki temu stanie się coś, co można nazwać „otwarciem na nowo”. Precyzyjnie określone zostaną Twoje atuty na rynku, a to pozwoli Ci mocno wyróżnić się na tle konkurencji i zdobywać większe zainteresowanie potencjalnych klientów.
AUTOR ARTYKUŁU:
Jakub Pochwyt
specjalista public relations, Kierownik Marketingu i PR w agencji INTRO PR